تاریخچه پیدایش واقفیه
واقفیه یا واقفه نام گروهی از شیعیان است که بر امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا (علیه السلام) سرباز زده و معتقد بودند که امام کاظم (علیه السلام)، مهدی موعود است که در غیبت به سر میبرد و رجعت خواهد کرد. همچنین به گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسگری توقف نموده و وی را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته میشود.
اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید میکنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر (علیه السلام)، فریفته شدن به اموال و ثروتهای فراوانی بود که در نزد آنان جمع شده بود و همچنین شبهههای اعتقادی که گاه در اثر القاء اندیشههای نو پدید و گاه به سبب برداشتهای نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید میآمدند در شکل گیری و زمینه سازی حرکت واقفیه مؤثر بودند.
اولین کسانی که این اعتقاد را آشکار ساختند، علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان قندی و عثمان بن عیسی رواسی بودند.
مستندات تاریخی ـ اعتقادی نمایشنامه «سه وجهی»
- آی مسلمانان! امام ابو ابراهیم کاظم بن صادق که درود خدا بر هر دو باد، همان امام منتظر است! همو که زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود! الغیبة شیخ طوسی، ص43-63.
- مردم به خیال خود عیسای پیغمبر را گرفتند و به صلیب کشیدند و کشتند. غافل از آن که به شهادت قرآن عظیم، آن مرد فردی شبیه جناب عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام بود. و ما قتلوه و ما صلبوه و لكن شُبِّه لهم. تاریخ تکرار گشت و این ماجرا در زمان ما هم اتفاق افتاد. مردی را در زندان کشتند که شبیه مولای ما موسی بن جعفر علیهما السلام بود! برادران! وظیفه ما در زمان غیبتش تقوی و دعا بر تعجیل در فرج موفور السرورش میباشد. مبادا در این اعتقاد بر حق سست شوید. موسی بن جعفر زنده و بر اعمال ما ناظر و واقفند! إختیار معرفة الرجال، ص477، ح906.
- کسی اینجا هست که ندونه یک سال چند ماه داره؟! کسی هست؟! پس چرا قرآن این بحر عجایب میفرماید: "ان عدة الشهور عند الله ثنی عشر شهراً فی کتاب الله" تعداد ماهها در کتاب خداوند دوازده ماه است؟ آقایان هر خردسالی که اینو میدونه! آیا قرآن هم میخواهد همین را بگوید؟! جابر جعفی از اصحاب امام باقر علیه السلام میگوید: از آن حضرت معنی این آیه را سؤال کردم. حضرت آهی کشید و فرمود: مقصود خداوند از سال، جدم رسول الله است که دوازده ماه دارد. از امیرالمؤمنین تا منِ امام باقر و فرزندم جعفر، پسرش موسی، فرزند او علی، تاکید میکنم فرمودند: فرزند او علی، تا فرزند او مهدی. که دوازده امام و حجت خدا در بین مردم اند... یعنی شیعه دوازده امام دارد. الغیبة شیخ طوسی، ص149، ح110.
- یکی دو تا ده تا روایت هم نداره که بشه یکیو سندش رو تضعیف کرد و دیگریو دلالتش رو. الغیبة شیخ طوسی، ص127-155، ح90-114.
- علامتش هم عمل شب قدره که ما خدا رو به ۱۴ معصوم و ۱۲ امام قسم میدهیم. أمالی شیخ طوسی، ص292، ح14؛ الإقبال بالأعمال، ج1، ص346.
- وقتی مولای ما علی بن موسی الرضا شنیدند که واقفه میگویند موسی بن جعفر رحلت نکرده است، فرمود: سبحان الله! مات رسول الله و لم یمت موسی بن جعفر؟! پناه بر خدا! پیامبر از دنیا رفت، اما موسی بن جعفر از دنیا نمیرود؟! بعد فرمودند: بله، سوگند به خدا او از دنیا رفت و اموال او تقسیم گردید! برادرانم شک هایتان را باور مکنید، به باور هایت هم شک نکنید! عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج1، ص106، ح9؛ كمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص39.
- این ماجرای غسل امام هفتم هم عجب مستمسک و دستاویزی شده برای واقفیه! چون إن الغریق یتشبث بکل حشیش! و اما الجواب: از خود مولای غریبمان حضرت رضا؛ برادرمان احمد بن عمر حلال میگوید: به امام رضا عرض کردم: واقفیه در مورد انکار امامت شما به اینکه امام را فقط امام غسل میدهد، استدلال میکنند. امام فرمود: به آنها بگو که من خود پدرم را غسل دادم. راوی میگه با تعجب پرسیدم: بگویم شما آن حضرت را غسل داده اید؟! حضرت با صراحت فرمود: آری، آری. الکافی، ج1، ص384، ح1.
- مردم! چطورست که با وجود بعد مسافت مدینه تا مدائن پذیرفتیم حضرت امیرالمومنین سلمان فارسی را غسل دادند! مناقب ابن شهرآشوب، ج2، ص301.
- و یا با وجود اسارت حضرت سجاد قبول کردیم ایشان خود تدفین پدرشان حضرت سیدالشهدا را بر عهده داشتند؛ اما اینجا آقایان این امر را بعید میشمارند؟! نه؛ ماجرا چیز دیگری است عزیزان. کاسه ای زیر نیم کاسه این همه انکار، پنهان است. إختیار معرفة الرجال، ص465، ح883.
- یزید صائغ میگوید: وقتی خداوند موسی بن جعفر را به امام صادق عنایت کرد، من زینتی از نقره تهیه کردم و هدیه را به حضورش بردم. امام صادق علیه الصلاة و السلام فرمود: به خدا قسم این را هدیه کردی به قائم آل محمد. الغیبة شیخ طوسی، ص44.
- ائمه بارها و بارها در مواقع مختلف فرمودند: هر یک از ما قائم به امر خدا هستیم و همه ما مردم را به دین خدا دعوت مینماییم؛ ولی قائمیکه خداوند به وسیله او زمین را از کفر پاک و آن را از عدالت پر میکند، کسی است که زمان ولادتش بر مردم مخفی است. او همنام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. خلاصه آن که لقب قائم لقب خاص مهدی موعود نیست. الکافی، ج1، ص536، ح1-3؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص378.
- مردم! امام رضای ما فرمودند: یونس برای من مثل سلمان است! إختیار معرفة الرجال، ص484، ح919.
- مردم! جناب زیاد صحابی مورد وثوق امام کاظم بود. مردم! واقفیه مذهب دست ساز این زیاد ملعونه. امام رضای خوب ما هم اینا رو لعن کرده پس با خیال راحت: مرگ بر واقفیه! إختیار معرفة الرجال، ص458، ح868.
- آقایون! سگ که بارون بخوره دو تا مشکل داره هم نجس میشه هم بوگندو. هر مسلمونی هم از یه همچین موجودی فراریه و این شرح حال واقفیه های ملعونه که بوی سگ مرده میدند. لعنت بر لعنت بر کلاب ممطوره! إختیار معرفة الرجال، ص461، ح875.؛ فرق الشیعة، ص81.
- بسم الله الرحمن الرحیم. اما بعد، پدرم موسی بن جعفر از دنیا رخت بربست و جمع بسیارى از مردم بغداد شاهد وفات ایشان بودند. ارث او تقسیم شد و این خبر حتمیاست. آنچه از اموال او نزد توست به ما برگردان. علی بن موسی الرضا. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج1، ص113، ح3؛ علل الشرایع، ج1، ص236، ح2.
- روزى امام كاظم به امام رضا اشاره کرده و به زیاد بن مروان فرمود: اى زیاد، نامه این همچون نامه من و فرستاده اش همچون فرستاده من و كلامش همچون كلام من است. الکافی، ج1، ص312، ح6.
- هم چنین از زیاد بن مروان قندی و عثمان بن عیسی رواسی که دو نفر از بزرگان واقفیه اند، نقل شده است که: ما نزد امام کاظم بودیم. آن حضرت به ما فرمود: در این لحظه بهترین اهل زمین بر شما وارد میشود. در آن هنگام امام رضا وارد شد، ما با تعجب سؤال نمودیم: او بهترین اهل زمین است؟! پس از آن، امام کاظم فرزندش را به سینه چسباند و فرمود: فرزندم دانستی آنچه را این دو نفر گفتند؟! امام رضا جواب داد: آری ای آقایم! این دو نسبت به من شک دارند. الغیبة شیخ طوسی، ص68.
- ادامه همین حدیثو شماها نقل نکردید. علی رئاب نقل کرده که امام کاظم به آن دو نفر فرمود: اگر شما دو نفر حق امامت او یعنی امام رضا را انکار نمایید و یا بر او خیانت کنید پس لعنت خدا و ملائک و تمام مردمان بر شما! الغیبة شیخ طوسی، ص68.
- این خاندان خوب برات مایه گذاشتند. تو هم نباید براشون کم بگذاری. مورد وثوق ما اهل بیت، عبد صالح خدا، محدث و فقیه مورد اعتماد ما. و سهم من از این همه القاب؟! إختیار معرفة الرجال، ص482-489.
- کذاب، مشرک، ملعون، ناصبی، زندیق، کافر... تو هم محدث بودی! مورد اعتماد اهل بیت! وکیل مولانا الکاظم علیه السلام! ولی همه چیزو خراب کردی؟! حالام که شمشیرو از رو بستی! میدونی من نمیدونم به تو چی بگم که ندونی؟ سالها بهره مندی از منبع نور و دریای علم و اصل کل خیر، علی القاعده نباید برات چیزیو گذاشته باشه که ندونی... ببینم چقدر از اموال مولای شهیدمون پیشته زیاد؟... شنیدم هفتاد هزار دینار... هفتاد هزار دینار باید تقریبا بشه معادل 70 خونه اعیونی! نه؟! شنیدم وبال آخرتت رو هم زدی به تجارت غلات و ملک و زمین. راسته؟... قصه کنیزا چی؟... کنیزای قیمتی... الإمامة و التبصرة، ص75، ح66؛ الغیبة شیخ طوسی، ص64 و 65؛ إختیار معرفة الرجال، ص460، ح871.
- در عوض... در عوض، نه میگم بیا و واقفیه مذهب شو و نه میگم مروّج مکتب ما موسویه ها شو! نه... فقط بهت میگم سکوت کن. هیس... نمیگی که این خواسته زیاد زیاده خواه؟! زیاده هان؟! از مال دنیا بی نیازت میکنم. یونس! مطمئن باش! علل الشرایع، ج1، ص236، ح1.
- تو راوی این حدیث نبودی که امیرالمومنین فرمود: آغاز شهوت شادیه و پایانش درماندگیه و هلاکت؟! غرر الحکم، ص201، ح311.
- من منظورم جمع کردن این بساط بدعته، البته اگه بشه با کمک خودت. مگه ما از امام صادق علیه السلام روایت نمیکنیم که هر زمان بدعت ها در دین آشکار شه عالم باید علم خودشو ظاهر کنه و الّا نور ایمان از قلبش گرفته میشود؟! إختیار معرفة الرجال، ص491، ح946.
- این کارات منو یاد محمد بن بشیر میندازه! شنیده ام که او هم به شماها پیوسته. یک ساحر و تر دست فریبکار! راسته میگن مجسمه ای از شمایل موسی بن جعفرو درست کرده و به همه میگه آقا پیش منه؟! خب از خود پیوستن این زندیق بفهم مرامت اشتباهه. مگه مولایت امام صادق لعنتش نکردند؟! تو که ظاهراً با امام صادق علیه السلام مشکلی نداری! إختیار معرفة الرجال، ص477-481، ح907.
- آی مردم! به هوش و به گوش! بنا به فرمان مولایمان علی بن موسی پرداخت خمس و زکات به واقفیون حرام است. آنها کافر، مشرک و زندیق هستند! إختیار معرفة الرجال، ص457، ح862.
- نشست و برخاست با واقفیون علی الخصوص بزرگان آنها حرام است، آنها را طرد کنید و از آنها دوری جویید تا از آتش قهر و غضب الهی دور مانید. هر گونه مجالست و مؤانست و مخالطت با واقفیه ملعون بایّ نحو کان ممنوع و غیر مشروع است! إختیار معرفة الرجال، ص458، ح864.
- یونس عالمیه که گاه عوام الناسی مثل من سطح علم و معرفتشو درک نمیکنند. البته اونم شاید خیلی سطح درک مردمو رعایت نمیکرد. یه روز پیش امام رضا بود که اهل بصره اجازه ملاقات میطلبند. حضرت رضا هم به یونس اشاره میکنند که بره پشت پرده پنهان شه. بعد هم بهش میفرمایند: تا نگفته ام از جات تکون نخور. اونها میان و میشینند و هر چی میتونند بدگویی یونسو میکنند و بهش ناروا نسبت میدهند. امام در طول گلایه های اهل بصره بدون هیچ کلامیبه زمین نگاه میکنند، تا این که حرفای اهل بصره تموم میشه و از مجلس امام بیرون میروند. اونجا حضرت رضا به یونس میفرمایند: بیا بیرون! تا یونس از پشت پرده بیرون میاد مثل بچه ای که خودشو میندازه تو بغل مادرش، در محضر امام رضا شروع به گریستن میکنه. یونس! ناراحت نباش! گفتار مردم چه ضرری به حال تو دارد درحالی که ما خاندان از تو راضی و خشنود هستیم؟ وقتی که امام زمانت از تو راضی است، بگذار مردم هر چه میخواهند بگویند! اگر در دست تو درّ گرانمایه ای باشد و مردم بگویند آن پشیزی بیش نیست یا این که در دست تو چیز بی ارزشی باشد و مردم بگویند آن درّ است؛ آیا گفتار مردم در آنچه که به دست داری تاثیر میکند؟! یونس! تو نیز چنین هستی. حال که در راه درست و صراط مستقیم حرکت میکنی و امام تو از تو خشنود است، گفتار و پندار مردم به حال تو هیچ تاثیری ندارد! إختیار معرفة الرجال، ص485، ح924.
- از امام صادق پرسیدند: چرا این قدر از سلمان یاد میکنید؟! فرمود: چون خواست امامش رو بر خواست خودش ترجیح میداد! أمالی شیخ طوسی، ص133، ح27.
- وای که خبری از این بهتر تو عالم پیدا نمیشه! از امیرالمومنین علی گرفته تا امام کاظم آن قدر صحنه های ظهورو برامون خوب تعریف کردند که انگار جلو چشمامه! منتخب الأثر، ص421-491.
فهرست منابع:
- إختیار معرفة الرجال، الطوسی، محمد بن الحسن، قاهره، لندن، مرکز نشر آثار العلامة المصطفوی، هفتم، 2009م
- الإقبال بالأعمال، ابن طاووس، علی بن موسی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، اول، 1376ش
- الأمالی، الطوسی، محمد بن الحسن، قم، دار الثقافة، اول، 1414ق
- الإمامة و التبصرة، ابن بابویه، علی بن الحسین، قم، مدرسه امام مهدی علیه السلام، اول، 1404ق
- علل الشرایع، الصدوق، محمد بن علی، قم، داوری، اول، 1385ش
- عیون أخبار الرضا علیه السلام، الصدوق، محمد بن علی، تهران، جهان، اول، 1378ق
- غرر الحکم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، قم، دار الکتاب الإسلامی، دوم، 1410ق
- الغیبة، الطوسی، محمد بن الحسن، قم، دار المعارف الإسلامیة، اول، 1411ق
- فرق الشیعة، النوبختی، حسن بن موسی، بیروت، دار الأضواء، دوم، 1984م
- الکافی، الکلینی، محمد بن یعقوب، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چهارم، 1407ق
- كمال الدین و تمام النعمة، الصدوق، محمد بن علی، تهران، اسلامیة، دوم، 1395ق
- مناقب آل أبی طالب، ابن شهرآشوب، محمد بن علی، قم، علامه، اول، 1379ق
- منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیه السلام، الصافی الگلپایگانی، لطف الله، قم، داوری، چهارم،
دیدگاهها
الحق که کار پر مغزی بود.
با سلام خدمت همه بچه های گروه
با سلام خدمت همه بچه های گروه مسلم. از همه برنامه های خوبتون و ب خصوص نوا نمایش ها ی فاطمیه و علی الخصوص نمایش نیمه شعبان این بار * سه وجهی* نمایش خوبی بود فقط سوالی داشتم نواهای سرود در سایت یا کانال تلگرامیتون قرار نمیگیره ک بتونیم بهره بیشتری ببریم؟
افزودن دیدگاه جدید